Kim jest szkolny psycholog?
„Do najważniejszych obowiązków szkolnego psychologa zalicza się praca indywidualna z uczniem” – odpowiada Izabela Kwaśniak, pedagog i psycholog szkolny. Niewątpliwie udzielanie wsparcia młodej osobie przy jednoczesnej współpracy z jego rodzicami, którzy niejednokrotnie potrzebują wskazania optymalnego kierunku dla swojego dziecka, stanowi podłoże pracy psychologicznej w szkole. Do zadań psychologa należy także prowadzenie warsztatów oraz zajęć profilaktycznych i psychoedukacyjnych, zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców. W placówkach odbywają się również mediacje – między nauczycielami, uczniami, rodzicami – w dowolnej kombinacji. Psycholog powinien być przy nich zawsze obecny oraz gotowy do niesienia pomocy. Współpracuje przy tym ściśle z pedagogiem szkolnym. „Psycholog szkolny jest swego rodzaju satelitą, która nadzoruje, podpowiada i wskazuje kierunek” – podsumowuje.
Najczęstsze problemy i trudności, z jakimi zmagają się uczniowie
„Obecnie jest to wciąż pewne pokłosie pandemii” – opowiada Izabela Kwaśniak – „czyli to, jak się odnaleźć w rzeczywistości, w której trzeba wstać, zebrać się, więcej czasu przebywać z ludźmi, wykonać konkretne zadania w ciągu dnia”. Niezależnie od tego, wielu uczniów boryka się ze stanami bądź epizodami depresyjnymi, lękowymi, niskim poczuciem własnej wartości, obniżoną samooceną lub brakiem samoakceptacji. Nierzadko pracuje się także nad konfliktami rówieśniczymi oraz rodzinnymi. Spora grupa dzieci przejawia także problemy ze złością, niejednokrotnie przeradzającą się w agresję, nad którą nie mają już one kontroli. „Są to alarmujące i poważne sygnały” – dodaje
psycholog – „wskazują one na to, że dzisiejszy świat jest trudną rzeczywistością, w której muszą się odnaleźć nie tylko dorośli, ale też dzieci.”
Nad czym pracować?
„Najważniejsze jest samo–doświadczenie” – odpowiada psycholog – „przede wszystkim poprzez interakcje ze sobą, ale także różne ćwiczenia i wyznaczane zadania”. Praca dotyczy różnych zakresów tematycznych, m.in.: pracy w grupie, uważności, integracji, komunikowania się lub asertywności. Poprzez takie warsztaty uczniowie mają możliwość poćwiczenia i doświadczenia na sobie samym kompetencji miękkich oraz umiejętności społecznych.
Na podstawie wywiadu z Izabelą Kwaśniak, rozmawiała Monika Paderewska.